A célközönség a fogyasztók azon csoportja, akik a legnagyobb valószínűséggel igénylik a termékedet vagy a szolgáltatásodat. Szóval tuti jófej emberek, már csak az a kérdés, hogy hogyan célozd meg őket.
Hogyan fogunk haladni?
- Célközönség meghatározása
- Milyen típusú célközönségek léteznek?
- Milyen típusú célközönségek léteznek?
- Célpiac és célközönség
- Hogyan tudod meghatározni a célközönséged?
- Összegzés
Célközönség meghatározása
A célközönséged meghatározásához elsőkörben érdemes olyan demográfiai adatokhoz fordulnod, mint az életkor, nem, jövedelem, lakóhely, érdeklődési kör, sőt ezeken kívül is számtalan más tényezőt is belevonhatsz.
Mielőtt azonban belefognál a kutatásba a saját házad táján is nézz szét. Először is vizsgáld meg alaposan a portékádat! Ez alapján jóval könnyebben ki tudod deríteni, hogy egy niche vagy egy broader szegmenshez beszélsz. Előbbi a szűk, utóbbi pedig a széles kört jelenti.
Nézzük meg egy példán keresztül ezt!
Tegyük fel, hogy cipőket árulsz, a célközönség ebben az esetben széleskörű lenne, hiszen férfiak, nők és gyerekek egyaránt hordanak valamilyen lábbelit. Ezzel szemben, viszont ha elsőosztályú futócipőkkel vannak tele a polcaid, akkor inkább a hiánypótló felé mozdulsz el, hiszen 20-40 év közötti élsportolókat kell megszólítanod, akik érdeklődést mutattak a futás iránt vagy maratonra készülnek.
Még ne vedd fel a nyúlcipőt! Ígérem lesz ez még izgalmasabb is! 🐇
A célpiac mélyreható ismerete határozza meg minden marketingtevékenységed. A megfelelő média kiválasztásával és a célcsoportra szabott kreatívokkal nemcsak a bevételt növelheted, hanem erős, tartós kapcsolatokat is építhetsz a fogyasztókkal.
Ne felejtsd el a személyre szabott megközelítés ma már elvárás!
Milyen típusú célközönségek léteznek?
A marketingben a célközönség nem egy homogén tömeg, hanem különböző jellemzőkkel rendelkező alcsoportok összessége.
Nézd meg ezeket a típusokat: 👇
Demográfia
Demográfiai adatokon alapuló célközönség a legismertebb. Ez valóban az egésznek az alapja, amely olyan összetevőket tartalmaz, mint a potenciális vásárlód életkora, lakóhelye, családi állapota, beosztása, munkája és nemi identitása.
A munka és beosztás például a posztok vagy hírlevelek időzítése szempontjából nagyon fontos. Sokan úgy gondolják, hogy az ebédidőre való időzítés a legjobb, viszont ha belegondolsz a vendéglátásban dolgozók vagy anyukák nagy valószínűséggel nem tudják ilyenkor megnézni. Előbbi épp ezerrel pörög abban az időben a pult mögött, az utóbbi csoport pedig valószínűleg egy kis kanál sütőtök pürét igyekszik egy kisbabába könyörögni. Egyik sem egy telefon kompatibilis szituáció.
Pszichográfia
A pszichográfia abban segít, hogy célközönséget hitrendszerek, értékek, érdeklődési körök stb. szerint csoportosítsd. Miért van ezekre az információkra szükséged? Gyakran ezek a jellemzők határozzák meg az ügyfelek motivációit, kihívásait és igényeit. Ezt azért is különösen érdemes alaposan körbejárnod, mert kulcsfontosságú szerepet játszik a márkahűség kialakításában.
Vásárlási szándék
A vásárlói út hossza termékenként és szolgáltatásonként eltérő. A nagyobb vásárlások általában ritkán vagy csak egyszer fordulnak elő (pl. autó), míg a kisebbek rendszeresen megtörténhetnek (pl. ruházat). Neked azt kell meghatároznod, hogy jelenleg a vásárlód hol tart. Még kutat a tökéletes kocsi után? Vagy bemegy a boltodba és vesz egy pólót azonnal?
Szubkultúrák
A szubkultúrák olyan emberek csoportjait jelentik, akiknek közös élményeik vannak, mint például zenei műfajok vagy a szórakoztatóipari fandomok. Ha megérted a célközönséged, jobban látod, hogy kivel próbálnak kapcsolatot teremteni.
Sok márka erre reagálva ad ki sorozatokkal, színészekkel, sztárokkal kapcsolatos termékeket. A leginkább talán a telefontokokat, ruhákat értékesítő üzleteknél érezhető ez.
Életmód
Az életstílus jellemzői alapján meghatározott célközönség olyan dolgokat foglal magába, mint a jövedelem, a költési szokások, az utazás. Ezenfelül még azt is, hogy mit kedvel és mivel ellenszenvez a kiszemelt csoportod. A médiafogyasztási szokásaik ismerete is elengedhetetlen, így az hogy hol és hogyan vásárolnak, szintén kritikus fontosságú.
Célpiac és célközönség
A kettő között van egy ici-pici különbség, amit mindenképpen tisztázni kell! A célpiac az egész képet mutatja, míg a célközönség egy konkrét darabja ennek a képnek. Ha például egy könyvtárban keresel könyvet, akkor a célpiac az összes könyv a könyvtárban. A célközönség azonban azok a könyvek, amelyek a „történelem” vagy a „sci-fi” szekcióban találhatók, attól függően, hogy mit keresel.
Hogyan tudod meghatározni a célközönséged?
A célközönség meghatározásához elengedhetetlen számodra a vásárlói adatok alapos elemzése, a jelenlegi piaci trendek figyelembevétele, valamint az új információk folyamatos beépítése.
Elemezd a vásárlókat!
Nézd meg kik vásárolták meg a termékeid vagy a szolgáltatásaid! Hány évesek, hol élnek, mi az érdeklődési körük?
Végezz piackutatást és azonosítsd az iparági trendeket!
Keress az iparágadra vonatkozó piackutatásokat! Lehet találsz néhány lyukat, amelyeket a terméked vagy a szolgáltatásod betömhet.
Figyeld a versenytársaid!
Érdemes megnézned, hogy mások hogyan csinálják ezt, éppen ezért a versenytárs elemzés kiemelten fontos ebben a folyamatban. Hova összpontosulnak az erőfeszítéseik? Mit kommunikálnak magukról? Ezek olyan összetevők, amelyekkel tovább finomíthatod az értékeid.
Kik nem a célközönséged?
Lesznek emberek, akiket egy hajszál választ el attól, hogy a célközönséged tagjai legyenek. Éppen ezért muszáj felállítanod egy szabályrendszert, ami kizárja azokat az embereket, akikhez nem szeretnél szólni!
Ne hagyd annyiban!
Folyamatosan vizsgáld felül a célközönséged! Minden vásárlással és interakcióval egyre több és több adatod lesz, sőt visszajelzések is állandóan futnak be. Ezek mellett az információk mellett pedig semmiképp ne sétálj el, hanem csiszolgasd a céged, a kommunikációd, a célzásod, hogy mindig a legjobb formád hozd, ami még jobb eredményekhez vezet.
Például néhány évvel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy a kötőtűk, fonalak és horgolótűk a nagymamákon kívül bárkit lázba hozhatnak. Most viszont tele van a TikTok a Z generáció horgolós videóival.
Látod? Sosem tudhatod kik találhatnak rád a semmiből.
Használd a Google Analytics-et!
A Google Analytics széles körű adatokat kínál az oldaladat látogató felhasználókról. Ezek az információk felhasználhatók olyan kulcsfontosságú információk meghatározásához, mint például, hogy a célközönség milyen csatornákról érkezik, vagy milyen típusú tartalmakkal foglalkoznak és kapcsolódnak a leginkább, így a médiatervezési folyamat során adatvezéreltebb döntéseket hozhatsz.
Összegzés
Szánj időt arra, hogy valóban megismerd a vásárlóid. Ezzel a lépéssel nem csak rengeteg marketing költséget takarítasz meg, de a márkahűséget is jól meg tudod alapozni. Utóbbi erősítéséhez a közösségi médiában való kommunikáció elengedhetetlen, a következő cikkben ez lesz porondon.
A következő blogcikkben a Facebookra létrehozható posztokat járjuk körül, hogy színes érdekes tartalmakat tudj létrehozni a célközönségednek. Ne maradj le róla, iratkozz fel hírlevelünkre, hogy értesítést kapj legújabb szakmai tartalmainkról!
Források:
- https://sproutsocial.com/insights/new-social-media-demographics/
- https://www.marketingevolution.com/marketing-essentials/target-audience
- https://sproutsocial.com/insights/target-audience/#types