Ismerd meg a Google Tag Manager használatát és előnyeit.
Ha webshopod van, biztosan felmerült már benned is az a kérdés, hogy ugyan mit is csinálnak a látogatóid a webáruházadban.
A felhasználói tevékenységek meghatározása nem könnyű feladat, de ha jól csinálod, az adatok segíthetnek megérteni, hogyan viselkednek a vásárlóid, és ennek alapján optimalizálhatod a hirdetéseidet vagy a webáruházad felépítését.
Ez az, ahol a Google Tag Manager (Továbbiakban: GTM) jön a képbe! Ebben a cikkben megmutatom, miért hasznos eszköz a GTM, hogyan telepítheted, és hogyan hozhatod ki belőle a legtöbbet a webshopod számára.
Bérelhető webáruház rendszerem van, szükségem van a GTM-re?
Sokszor teszik fel nekem ezt a kérdést és meg kell, hogy mondjam, teljesen jogosan. Manapság a webshopok nagy része bérelhető webáruház rendszert használ, ami mindent magában foglal, ami egy webáruház elindításához és üzemeltetéséhez szükséges. Beépített marketing funkciókkal, statisztikákkal, admin felülettel segíti a mindennapos munkát, valamint kész megoldást biztosít a legapróbb felmerülő kérdésekre is: egyéni e-mail címek beállítása, tárhely, domain, stb.
Szóval miben segíthet a GTM? Az egyedi mérésekben és integrációkban. A bérelhető webáruházak alapfunkciói nem fednek le minden igényt, mert ez nem is feladatuk. Mi a helyzet, ha nem a népszerű hirdetési felületeken szeretnél megjelenni vagy egy új rendszert szeretnél integrálni, ami itthon még nem került bevezetésre? Egyedi fejlesztéssel ezek mind megoldhatóak, azonban ez plusz idő és pénz kérdése. A GTM-el viszont gyorsan és költséghatékonyan megoldhatóak ezek a kihívások.
A teljesség igénye nélkül hadd soroljak fel néhány olyan valós problémát, amire a GTM nyújtott megoldást:
- Pinterest/LinkedIn mérések beállítása hirdetések teljesítményének követése érdekében
- Oldalak betöltési sebességének mérése technikai/SEO szempontok alapján
- Egyéni konverziós események követése (adott blog elolvasása, adott menüpont megnyitása, több, különböző tartalmú form kitöltése, stb.)
- Vásárlások szegmentálása a vásárlói csoportok alapján
- Nyelvi fordítási igény felmérése
Mi az a Google Tag Manager?
A Google Tag Manager egy egyszerű, de nagyon hatékony eszköz, amely lehetővé teszi, hogy különféle követőkódokat (ún. „tageket”) adj hozzá a webshopodhoz anélkül, hogy közvetlenül kellene a kódban módosítanod. Gyakran találkozol majd „tag” kifejezéssel, ami valójában kis kódrészletet jelent, amely segít mérni a látogatók aktivitását. Ezek lehetnek például a Google Analytics vagy a Facebook Pixel kódjai, amelyek adatokat gyűjtenek arról, hogy hogyan használják az emberek az oldaladat.
A GTM azért fantasztikus, mert lehetővé teszi, hogy mindezt a fejlesztők bevonása nélkül csináld. Nem kell minden alkalommal programozót kérned, ha szeretnél hozzáadni egy új követőkódot – elég csak a GTM felületén beállítani a szükséges tageket. Ez egyszerűvé, gyorssá és költséghatékonnyá teszi a folyamatot.
A Google Tag Manager magyar nyelvű felületén a tag-et címkének fordítják, azonban a cikk hátralévő részében továbbra is az angol megfelelőjeként, azaz „tag”-ként hivatkozok rá. Ennek oka, hogy a magyar felületeken több, különböző fogalmat is sikerült „címke”-ként lefordítani (pl.: label) és ezzel szeretném elkerülni a félreértéseket.
A Google Tag Manager előnyei webshopok számára
Ha webshopod van, de még nem használod a GTM-et, ez egy jó alkalom, hogy átgondold és elkezdd. Íme néhány ok, amiért szerintem elengedhetetlen:
Rugalmas és gyors tagkezelés: Elég egyetlen GTM kódrészletet hozzáadni a webshopod oldalához, és utána minden más tag-et már ezen keresztül tudsz menedzselni. Akár új követőkódot, akár változásokat szeretnél bevezetni, nem kell újra és újra a fejlesztőkhöz fordulnod.
Könnyen kezelhető felület: Nem kell programozónak lenned! Ha programozói múltad vagy gondolkodásmódod van, az természetesen előny, de a GTM felhasználóbarát felülete lehetővé teszi, hogy technikai tudás nélkül is könnyedén kezelhesd a tageket. Hozz létre újakat, teszteld őket, és figyeld meg, hogyan működnek.
Költséghatékonyság: Mivel nem kell állandóan külsős fejlesztőket bevonnod, időt és pénzt spórolhatsz meg. A GTM segítségével egyetlen eszköz alatt tudsz számtalan rendszert kezelni.
Integráció különböző eszközökkel: A GTM nemcsak a Google eszközeivel kompatibilis. Ha szeretnéd integrálni a Facebook Pixel-t, LinkedIn Insight Tag-et vagy más követőrendszert, mindezt egy helyen megteheted.
A Google Tag Manager telepítése és beállítása egy webshop számára
Most, hogy már tudod, miért hasznos a GTM, nézzük meg, hogyan tudod beállítani!
- Google Tag Manager fiók létrehozása
Először is látogass el a Google Tag Manager oldalára (https://tagmanager.google.com), és hozz létre egy fiókot a webshopod számára. Itt meg kell adnod a webshop nevét és a domain nevet, majd válaszd ki, hogy a webes platformot szeretnéd használni.
A következő oldalon elolvashatjuk az ÁSZF-et, amit kötelezően el is kell fogadnunk a használathoz. - GTM kód beillesztése a webshopba
A fiók létrehozása után kapsz két kódrészletet, amelyeket a weboldalad forráskódjába kell beilleszteni. Az egyik a <head> szakaszba, a másik a <body> rész tetejére kerül. Ezt a kódot a legtöbb ismert webshop motor oldalán nagyon könnyen beállíthatod.Nézzünk is néhány példát:
– WordPress esetén használhatsz plugint. Ajánlom a WPCode és GTM4WP bővítményeket.
– UNAS esetén Beállítások -> Külső kapcsolatok -> Google kapcsolatok oldalon állíthatod be.
– Shoprenter esetén a Beállítások -> SEO -> Seo és Analitika beállítások menüpont Google Tag Manager fülén lehet beírni a kódokat.
– Shopify webshopnál kissé bonyolultabb a helyzet. Általában a weboldal kódját (theme.liquid) módosítjuk, de egyéb alkalmazások is használhatóak. YouTube felületén érdemes naprakész leírást keresni.Ha nem vagy biztos benne, hogyan csináld, kérheted egy fejlesztő vagy webshop admin segítségét is, de ez az egyetlen kódmódosítás, amit el kell végezned.A GTM kezdőlapja és fontosabb elemei - A GTM használata
A telepítési kódokat követően már a GTM tárolónk kezdőlapjára jutunk, ezen a felületen fogunk dolgozni a továbbiakban. Lássuk az itt található legfontosabb elemeket és azok leggyakoribb felhasználási módját:
- Adminisztrálás – ezen a felületen adhatsz hozzáférést új felhasználóknak.
- Tárolóazonosító – az oldal tetején található, GTM-el kezdődő kód. Rákattintva újra megjelenik a telepítési útmutató.
- Előnézet – Itt tesztelheted le az általad létrehozott tagek működését. Kattints a gombra, írd be a weboldalad címét, majd végezz el rajta néhány olyan műveletet, amit tesztelni szeretnél. A Tagassistant fülön valós időben nyomon követheted, hogy az oldalon elvégzett tevékenységed hatására mi történt a GTM-ben létrehozott címkékkel.
- Küldés – Ha létrehoztad és letesztelted a címkéidet, akkor ezzel a gombbal élesítheted a módosításokat. Kattints rá, hozz létre egy új verziót, majd írd bele, hogy milyen címkemódosításokat hajtottál végre. Ha ezzel megvagy, akkor a címkéid működésbe léptek és követik a látogatóid tevékenységét.
- Címkék – Itt állíthatod be, hogy mi történjen, ha egy felhasználó végrehajt egy bizonyos műveletet.
- Aktiválási szabályok – Itt hozhatsz létre új szabályokat, melyek teljesülése esetén egy megadott címke működésbe léphet.
- Változók – Itt hozhatsz létre új változókat, melyeknek az értékét felhasználhatod mind a címkék, mind az aktiválási szabályok működése során.
- Tagek hozzáadása
Miután a GTM már aktív, ideje hozzáadni az első taget. Próbaként állítsunk be egy alap Google Analytics 4 mérést. Ehhez szükség lesz a Google Analytics 4 mérési azonosítónkra, amit érdemes előre kimásolni vagy felírni. Lépjünk a GA4 felületén az Adminisztrálás -> Adatgyűjtés és –módosítás -> Adatfolyamok menüpontba, válasszuk ki az adatfolyamunkat, majd a felugró ablakban bal felül megtaláljuk a mérési azonosítót. Valahogy így néz ki: G-XXXXXXXXXX, ahol az X-ek betűket és számokat jelölnek. Ha ezzel megvagyunk, akkor lépjünk vissza a GTM felületére és hajtsuk végre az alábbi lépéseket:
- Először kattintsunk bal oldalt a Címkék menüpontra, majd az új oldalon a jobb felső sarokban az „Új” gombra.
- A felugró ablak tetején a „Névtelen címke” mezőbe kattintva nevezzük el a taget. Pl.: „GA4 – config”
- Az ablak felső (Címke konfigurálása) részébe kattintva válasszuk ki, hogy milyen címkét szeretnénk létrehozni. Most válasszuk a Google-címke lehetőséget, melynek hatására láthatjuk, hogy a Címke konfigurálása része az ablaknak megváltozott.
- A Címkeazonosító mezőbe írjuk bele a Google Analytics 4 mérési azonosítónkat.
- Kattintsunk az ablak alsó részébe (Aktiválási szabály) és adjuk hozzá az „Initialization – All Pages” opciót.
- Kattintsunk a mentésre. Gratulálok, készen is vagyunk a tag beállításával.
Ha a fenti lépéseket elvégezted, már láthatod, hogy milyen egyszerűen és gyorsan lehet dolgozni a GTM-ben. Persze nem akarok senkit sem megtéveszteni, hiszen vannak ennél nehezebben elvégezhető feladatok is. Azt viszont garantálhatom, hogy ingyenesen és – az esetek többségében – a fejlesztési idő töredéke alatt végezhetünk el számunkra fontos fejlesztéseket vagy módosításokat.
GTM a gyakorlatban: Hogyan segíthet a webshopod optimalizálásában?
A Google Tag Manager nemcsak egyszerű követésre jó – a webshop optimalizálásában is jelentős szerepet játszik. Néhány példán keresztül nézzük meg, hogyan!
Események követése: Tudni szeretnéd, hányan hagyják el a kosarukat fizetés előtt? A GTM-mel könnyedén beállíthatsz eseményeket, amelyek nyomon követik a vásárlói útvonalat. Ezek az események segíthetnek azonosítani, hogy miért nem fejezik be a vásárlók a tranzakciót.
Dinamikus remarketing tag-ek: Szeretnél személyre szabott hirdetéseket mutatni azoknak, akik már jártak a webshopodban, meglátogattak egy bizonyos oldalt vagy végrehajtottak egy általad meghatározott eseményt? A GTM lehetővé teszi, hogy dinamikus remarketing tag-eket állíts be, amelyek segítségével releváns hirdetéseket jeleníthetsz meg korábbi látogatóidnak.
Konverziókövetés: A webshop sikere nagyban függ attól, hogy mennyire tudod követni a konverziókat. A GTM segítségével pontos adatokat gyűjthetsz például arról, hogy mely hirdetések hozzák a legtöbb vásárlót, így optimalizálhatod a kampányaidat.
Landing oldalak optimalizálása: A GTM fantasztikus eszköz a landing oldalak teljesítményének nyomon követésére. Segít megérteni, hogyan viselkednek a látogatók, és hogy az oldal mely részei működnek a legjobban.
Heatmap és scroll depth mérése: Kövesd, meddig görgetnek az oldaladon! Ez segít megérteni, hogy mely tartalmak kötik le leginkább a látogatók figyelmét.
CTA gombok követése: Könnyen megvizsgálhatod, hogy mely gombokra és linkekre kattintanak a látogatóid, így láthatod, mi kelti fel az érdeklődésüket.
Formok kitöltési viselkedése: Ha van űrlap az oldaladon, kövesd, hogy a látogatók kitöltik-e, vagy félbehagyják a folyamatot.
A/B tesztek támogatása: Több verziót is tesztelhetsz egy landing oldalból, hogy megtaláld, melyik működik a legjobban. A GTM segít összehasonlítani az eredményeket, hogy optimalizálhasd az oldalad.
Legjobb gyakorlatok a GTM használatában webshopok számára
A GTM használata során érdemes néhány alapvető gyakorlatot szem előtt tartani, hogy elkerüld a hibákat és a lehető legtöbbet hozd ki az eszközből:
Verziókezelés: A GTM lehetőséget biztosít arra, hogy verziókat hozz létre. Mielőtt élesítenéd az új tageket, mindig hozd létre a legújabb verziót, így ha valami rosszul sülne el, könnyedén visszatérhetsz egy korábbi verzióhoz.
Előnézeti mód használata: Mielőtt publikálnád az új tag-eket, használd az előnézeti módot. Ez lehetővé teszi, hogy teszteld a tag-ek működését anélkül, hogy a látogatók látnák őket.
Tiszta struktúra és elnevezési konvenciók: Ne adj összezavaró neveket a tag-eknek! Ha tiszta, logikus rendszert alakítasz ki, később könnyebben követheted majd a változtatásokat.
Gyakori hibák a GTM használatában és hogyan kerülheted el őket
Nem megfelelő tag konfiguráció: Hibásan beállított tag-ek pontatlan adatokat eredményezhetnek, ami félrevezető lehet. Minden tag-et alaposan ellenőrizz, mielőtt élesítenéd.
Duplikált követőkódok: Gyakori hiba, hogy ugyanaz a követőkód kétszer kerül be a rendszerbe, ami téves adatokat generálhat. Mindig ellenőrizd a beállításokat, hogy elkerüld a duplikációkat.
Elavult tag-ek: Ne felejtsd el időről időre ellenőrizni a tag-eket, hogy mindegyik naprakész legyen. Az elavult kódok hibás adatokat adhatnak vissza, így érdemes rendszeresen frissíteni őket.
Statisztikák és tények a GTM hatékonyságáról
Számos statisztika alátámasztja, hogy a GTM jelentős előnyökkel járhat a webshopok számára. A Google szerint a vállalkozások 80%-a, amely használja a GTM-et, jelentős növekedést tapasztal a marketingkampányaik hatékonyságában. Az adatalapú döntéshozatal révén a GTM segítségével nyomon követheted, mely csatornák hozzák a legjobb eredményeket, és ezek alapján hozhatod meg a legfontosabb üzleti döntéseket.
Összefoglalás és zárszó
A Google Tag Manager nemcsak egy eszköz – ez lesz a titkos fegyvered a webshopod optimalizálásához. Használatával nemcsak pontos adatokat gyűjthetsz, de időt és pénzt is spórolhatsz. Ha eddig még nem próbáltad ki, itt az ideje! Állítsd be, kövesd nyomon a látogatók viselkedését, és optimalizáld a kampányaidat. Garantálom, hogy a GTM hosszú távon hozzájárul majd a sikeredhez.
A következő részben pedig további funkciókat, valamint általam kedvelt és könnyen bevethető ötleteket, praktikákat mutatok, amik a Te munkádat is segíthetik.