Megpróbálom ebben a cikkben röviden összefoglalni, hogy induló webshopok számára mit is jelentenek a Google Ads hirdetések és kampányok, mire érdemes odafigyelni és mik a leggyakoribb hibák, amiket a webáruházak elkövetnek. A bejegyzés webáruházak üzemeltetőinek, tulajdonosainak szól.
Mit jelent a Google Ads kampánykezelés az e-kereskedelemben?
Nem célom a Google Ads kampánykezelés technikai részleteit bemutatni, erről rengeteg kiváló cikk található az interneten magyarul is. Célom induló webshopok vezetőinek, döntéshozóinak bemutatni azokat a szempontokat, amiket érdemes figyelembe venni amikor amellett döntenek, hogy igénybe veszik a Google Ads hirdetési szolgáltatásait.
Fontos megjegyezni, hogy kizárólag webáruházaknak szól a bejegyzés. Szolgáltatók, B2B vállalkozások esetében az elvárások, mérések is egészen mások.
Az elmúlt néhány évben nagyon sok webruház Google Ads kampányait menedzseltük, ezek között az áruházak között vannak kisebb, felnövekvő, induló shopok és vannak igazi nagyágyúk, piacvezető webáruházak is.
Látható volt, hogy teljesen máshogyan kell viszonyulni a Google Ada kampányokkal szemben a webáruházak kezdő és haladó fázisában.
Kezdjük az elején:
Mit jelent a Google Ads kampánykezelés?
Haladók ezt a szekciót nyugodtan átugorhatják:)
Nagyon egyszerűen: termékeinket, márkánkat, termékcsoportjainkat igyekszünk megjeleníteni a Google találati listájában, lehetőleg minél előkelőbb pozícióban, hiszen a kattintások (és a vásárlások) valószínűbben következnek be, minél előrébb vagyunk a rangsorban.
Fontos tudni, hogy a Google találati listákban felül az első néhány pozíció az ami fizetett hirdetés, alatta az organikus találatok következnek, amikért nem fizetünk – közvetlenül. Hogy ezekben a nem fizetős találati listákban hogyan lehet bekerülni és előbbre jutni, arról szól a keresőoptimalizálás, ami külön műfaj, de ez jelen cikknek nem témája.
Az alábbi képen látható egy minta: LED TV keresésre az alábbi lista jelenik meg a böngészőnkben. Látható, hogy mind a találati lista tetején látható hirdetések, mind a lista jobb oldalán látható kis képes hirdetések is fizetős hirdetések – azaz minden más utána, alatta következik. Nem mindegy, hogy jelen tudsz-e itt lenni a termékeiddel, mert ha a felhasználó itt megtalálta a szándékaihoz illő terméket, nem biztos, hogy lejjebb görget!

Tehát hogyan juthatunk a fizetett hirdetések közé az első 3 pozícióba, vagy a képes hirdetések közé? Egyszerűen: Fizetünk a Google hirdetésekért, azaz licitálunk a pozíciókért.
De miért fizetünk pontosan? A kattintásokért, ezért hívjuk ezt a kampánytípust PPC (pay per click) kampányoknak.
Rendben, fizetni kell. De mennyibe fog kerülni a kattintás és megéri-e egyáltalán?
Rossz hírem van: egészen pontosan nem tudod és nem is fogod tudni, mennyibe kerül egy kattintás, mert ez több tényezőtől függ. Utána olvashatsz itt: https://support.google.com/google-ads/answer/2472725?hl=hu&ref_topic=3119128
De nagyon leegyszerűsítve: amikor rákeres valaki egy olyan kulcsszóra, amire te is szeretnél megjelenni, egy licit zajlik a háttérben, és az aktuális kattintási ár akkor kerül kiszámolásra. Minél kiválóbbak a hirdetési szövegek és illeszkednek a kereső szándékaihoz, annál valószínűbb a jó helyezés – amennyiben minőségi és releváns a webáruházad, ahova érkezik a látogató!
De akkor ez egy vakrepülés? Bizonyos értelemben igen, de a lényeg, hogy ha jól csinálod, akkor nagyon szépen ki fog alakulni, hogy milyen termékcsoportokra milyen megtérüléssel tudsz hirdetni, azaz pontosan fogod látni a költéseid és a google ads-ből érkező bevételeid arányát és tűpontosan tudsz tervezni!
De ehhez kissé göröngyös út vezet 🙂
Gyakori kifogás: Félek tőle, el fog fogyni a pénzem, inkább óvatos lennék. Ez egy gyakori és jogos aggodalom a kisebb költségvetéssel rendelkező vezetőknek, sőt a nagyoknál is veszélyes lehet, mert kisebb-nagyobb Ads kampánykezelési hibák a pénz gyors elégetéséhez vezetnek!
Ha megpróbálod betartani a következő alapelveket, akkor vigyázhatsz arra, hogy okosan költs!
De miért szükségesek a Google Ads hirdetések a webshopoknak?
Egészen egyszerűen azért, mert nincs más eszköz, amivel ennyire gyorsan látogatókat tudsz hozni a webshopodba. Ahogy írtam ez elején, egészen más célokkal, elvárásokkal kell kezelni a Google Ads kampányokat a webshop különböző életciklusaiban. Most ezekről, illetve a tipikus hibákról néhány gondolat:
Induló, vagy még új webshopok esetén általános tapasztalatom, hogy a tulajdonosok tartanak tőle, illetve irreális elvásárokat fogalmaznak meg a Google Ads kampányokkal szemben. Kezdetben sajnos szinte lehetelen a Google Ads kampányoktól optimális megtérülést, ROAS-t elvárni!
ROAS: megtérülés, a hirdetéssel elért bevétel / hirdetésre fordított kiadások x 100.
Azaz 800%ROAS: 10.000 Ft Google Ads kampányköltésből lett 80.000 Ft bevételed. Fontos, hogy olyan bevételed, ami közvetlenül a hirdetésekből származik!
Itt több dolgot fontos figyelmbe venned:
- A ROAS számításnál kizárólag a Google Ads-ből érkező közvetlen bevételeket számoljuk, tehát – főleg a webshop életútjának elején – érdemes azt is mérned, mennyi a hirdetések nem direkt hatása, azaz mennyi bevételed származik úgynevezett indirekt konverziókból, azaz a Google Ads kampány szerepelt a vásárló döntésében, de nem onnan érkezett az utolsó, vásárlást okozó impulzus. Ez azért fontos, mert indirekt módon hat a márkád, webshopod ismertségére, azaz akkor is lehet hogy hasznos, ha láthatólag közvetlenül az árrésedből nem jön ki a matek, azaz úgy látszik, nem éri meg hirdetni!
Úgy is monhdatnánk, hogy az elején információt veszünk pénzért. Megvesszük azt a tudást, aminek alapján megismerjük a látogatóink viselkedését. - Főleg nagy értékű termékek esetében légy óvatos a ROAS megítélésével! Könnyen lehet, hogy ilyenkor nagyobb a súlya az indirekt konverzióknak, hiszen életszerű, hogy máshogyan vásárolunk egy nagy értékű projektort, vagy televíziót, mint mondjuk egy telefontokot! Több helyen megnézzük, elemzünk, gondolkodunk és valahol megvesszük. Teljesen életszerű, hogy nem azonnal a hirdetésre való kattintás után lesz vásárlás.
- Idő kell ahhoz, hogy kialakuljon az elvárható megtérülés, ami alapján később már akár annak alapján is vezérelheted a Google Ads kampányaidat, hogy pl. termékcsoportokra bontod a palettád akár árrés alapján és más-más megtérülést vársz el a különböző termékcsoportoktól.
Mire figyelj oda a Google Ads kampánykezelés megtervezésénél?
Ezeket a lépéseket még azelőtt érdemes megtenned, mielőtt kiválasztod azt a csapatot, vagy személyt, akire rábízod ezt a bizalmi feladatot. Szerencsésebb úgy választani kivitelezőt, hogy tiszták az igényeid és reálisak az elvárásaid.!
A tanácsaim:
Figyelj a költségekre!
Attól, hogy az elején nem deklarált cél a tökéletes megtérülés, azért ne engedd elégetni a pénzed! Sokan foglalkoznak Google Ads kampánykezeléssel, és számodra nem mindegy, hogy az elején azért indulnak nehezebben a kampányok, mert ez egy természetes folyamat, vagy azért, mert nem teljes szakértelemmel és odafigyeléssel foglalkoznak az áruházaddal!
Mindenképpen fontos, hogy egyrészt legyen egy pontos célod mérföldkövekkel, másrészt ez alatt az idő alatt is legyen folyamatos a fejlődés. És ezt ellenőrizd, lehetőleg következetesen.
Legyenek egészen konkrét céljaid, határidőid!
- Milyen konkrét célokat és határidőket érdemes kitűzni? Ez ugyan nagyban függ az iparágadtól, a webáruházad minőségétől de azért jó közelítéssel elvárhatod a következőt:
Az első hónapban nem cél még, hogy nyereséget termelj a Google Ads hirdetésekből, de nem lehetséges, hogy a költégkereted úgy fogyjon el, hogy nincs értelmezhető bevétel! Ettől csak akkor tekints el, ha kifejezett cél, hogy márkát, image-et építesz és látogatókat akarsz gyűjteni, ismertséget növelni. De normál webshopoknál, normál működés mellett már bevétel kell a legelején is! - A második hónapban (jó esetben előbb is) át kellene fordulnia a mérlegnek pozitívba: mindenképpen nagyobb direkt google Ads árbevéted legyen, mint a költségeid! Nem ez a végső állapot, de a bevételeid haladják meg a költségeid!
- A harmadik hónap végére körvonalazódnia kell annak a megtérülésnek, aminek alapján már meg kell állnia a maga lábán a hirdetéseknek: tudnod kell dönteni, hogy milyen termékcsoportra érdemes tovább is hirdetned, és mi az amit nem éri meg Google Ads-ben hirdetni. Lehet ilyen, főleg a kis árrésű termékeknél.
Szánj heti 30 percet a webáruházad egyik legfontosabb részére!
Nagyon fontos: lehet, hogy számtalan egyéb dolgod lesz a webshop építésénél, de arra a néhány számra és összefüggésre, amik fontosak ahhoz, hogy biztonságban legyél, szánj egy kis időt! Később is hasznos lesz ez, amikor növekedni fogsz és átadod egy munkatársadnak ezt a feladatot. Milyen számokra figyelj az elején? (Jó megoldás, ha olyan kimutatást kérsz a kiviteleződtől, amikben ezek a számok, összefüggések jól láthatóak és nem vonják el a figyelmed más adatok)
Mik azok az alapszámok és mutatók, amiket mindenképpen érdemes figyelned:
Google Ads költségek és bevételek, ROAS adott és megelőző időszakra.
Célja: lásd a fejlődést. Vagy bevétel emelkedésben, vagy ROAS javulásban – ha kicsit is. Valamelyiknek fejlődnie kell, a webshop kezdeti fázisában egészen biztosan!
Teljes webshop bevétel adott és megelőző időszakra
Tudd megítélni, hogy a Google Ads kampányok és a webshopod növekedése hogyan hat egymásra. Próbáld kerülni az egészségtelen arányokat: ha csak a fizetős hirdetésekből és a webshop, akkor előbb-utóbb nagyon drága lesz a marketing.
E-ker konverzió arány és annak változása:
Megítélni, nem túl “híg-e” a közönség, akik az Ads hirdetésekből beérkeznek. Tipikus hiba, ha nem költség-bevétel-megtérülés hármasban gondolkodsz és hagyod elterelni a figyelmed, hogy milyen nagy a látogatottság, jó a kattintási szám. Rendben, de konverzió is kell, azért van a shopod 🙂 Ha nem tudod pontosan, mi az e-ker konverzió, itt egy részletes cikk róla!
Amennyiben nem teljesen tiszta a kép még mindig, írj nekünk (info@adlogic.hu) és válaszolunk, vagy hívj és elmagyarázzuk:+36 30 381 0814