E-mail marketing eszközökről minden amit tudnod kell

E-mail marketing eszközökről minden amit tudnod kell

Az e-mail marketinghez kiválasztott eszközünket sok esetben csak a hírneve, vagy ára alapján választjuk ki, és tapasztalatom szerint csak az alapfunkcióit használjuk ki. Alábbiakban egy átfogó áttekintést szeretnék adni arról, hogy miképpen lehet ezen eszközök tudását kiaknázni. Ha nagy részét megérted és alkalmazod, akkor az e-mailezésed hatékonysága szintet fog lépni! Érdemes előtte átfutnod ezt a posztomat is: E-mail marketing reneszánsz.

Fontos, hogy amikor a megfelelő eszközt kiválasztod, az alábbi funkciókat legyen képes kezelni az eszköz – és a jelenleg piacon megtalálható szofverek nagy része képes is rá.

1. E-mail marketing címlista profi kezelése

A legalapvetőbb dolog egy e-mailező szoftver esetében, hogy a kontaktlistánkat menedzselje. De mindegy, hogyan, néhány alapvetően fontos szempont:

Kontakt jellemzők bővíthetősége

Alapvető kontakt jellemzők a vezetéknév, keresztnév, e-mail cím és még néhány jellemző alapadat. Többek között ezek alapján tudjuk szegmentálni, azaz csoportosítani a listánkat. Szerencsés és a bevételeinket alapvetően megemelő dolog, ha más, egyéb jellemzőket is felvehetünk ide. Néhány példa: CLV (

Címlista kezelés: új kontaktok, leiratkozók

Mennyire egyszerű és kényelmes a listát bővítani, illetve a leiratkozók kezelése hogyan történik. Jó dolog, ha van lehetősgünk kézzel felvinni új kontaktokat, excelből, vagy más szöveg állományból imoprtálni, valamint a webshoppal összekötni a címlistánkat, erről a következő bekezedés szól. Fontos, hogy eszközünk kezelje a soft és hard bounce eseményeket.

Soft bounce és hard bounce jelentése:
Soft bounce, jobb híján lágy visszapattanás:
A soft bounce egy átmeneti probléma, amikor az e-mail eléri a címzett e-mail szerverét, de kézbesítetlenül pattan vissza. A soft bounce aránya több okból is megnőhet, például ha a címzettnek tele van a postafiókja, ha az e-mail kiszolgáló nem elérhető, vagy ha az üzenetfájl túl nagy.

Hard bounce, jobb híján kemény visszapattanás:
Ez akkor következik be, ha az e-mailt tartós okokból nem lehet kézbesíteni, például ha a cím nem létezik, vagy ha a szerver letiltotta a küldőt. Az e-mail visszakerül a feladóhoz, és kézbesíthetetlen. Ha ez bekövetkezik, az e-mail marketing eszköz nem küld több e-mailt ezekre az e-mail címekre.

Webshop ügyféllista export/importNagyon fontos szempont! A webáruházadban keletkezett ügyfeleket, és azok vásárlási adatai kerüljenek át az e-mail kezelő szoftveredbe, hiszen ennek alapján tudsz tűpontosan személyre szabott leveleket küldeni. És persze a leiratkozók a webáruházban is kerüljenek leiratkozott státuszba!

Szegmentálás

Valójában az ügyféllista profi kezelése ebben csúcsosodik ki: a szegmentálás címlista különféle szempontok alapján történő csoportosítása. Célja pedig, hogy a különböző szegmenseknek minél személyesebb, relevánsabb leveleket tudj küldeni. Minél több szegmensed van, annál hatékonyabb lesz a levelezésed, ne spórolj vele, csak előnyei vannak!

A szegmentálás egyéb pozitív mellékhatásai:

Többféle módon segíti a levélszemétbe kerülés esélyét csökkenteni. Ha kisebb csoportokra bontod a címlistát, az eleve néhány levelezőszolgáltató szemében egy jó jel, hiszen egyszerre kevesebb levelet küldesz.

Mivel így a levelek is relevánsabbak lesznek, ezért nagyobb lesz a megnyitási arány, ami szintén egy szignál a levelezőszerverek felé, hogy a küldő megbízható.

2. Hatékony e-mail szerkesztő

A leveleinket ebben az eszközben fogjuk megszerkeszteni, lehetőleg HTML kód szerkesztése nélkül, tehát ennek kényelmesnek, gyorsnak kell lennie. Fontos szempontjaid legyenek az alábbiak, ha nem szeretnél külön informatikai csapatot tartani a levelezésed mellé:

Természetesen reszponzívak legyenek a levelek

A levelek mind mobil, mind asztali számítógépen nézzenek ki jól. Hab a tortán, ha szerkesztés közben van módod tesztelni a levelek előnézetét mobilon és desktopon is.

Hatékony szerkesztő

Kényelmes, informatikai tudás nélkül tudd szerkeszteni, módosítani a leveleid. Semmi nem öli meg jobban a kreatívitást, ha az eszköz, amivel dolgozol, kényelmetlenné teszi a munkát! Blokkokat, linkeket, képeket, videókat, gombokat… minden elemet kényelmesen WYSIWYG módon tudj kezelni.

WYSIWYG egy rövidítése az angol “what you see is what you get” mondatnak. Azt jelenti, kissé pongyolán, hogy a szerkesztő, amiben dolgozol pont ugyanazt a látványt adja, mint ami a végeredmény lesz, nem kell később igazításokkal, kódolással foglalkoznod.

Sablonválaszték!

Legyenek előrekészített sablonok, amit sokkal egyszerűbb átalakítani, mint előlről kezdeni, főleg, ha nem vagy vizuális típus. A megszerkesztett, és jól sikerült leveleid is legyen módod sablonként elmenteni, hogy később újra fel tudd használni.

Export/import

Lehet olyan helyzet, hogy az elkészített levelet más környezetben is fel szeretnéd használni (pl. a kosárelhagyó emaileket közvetlenül a webshopból szeretnéd küldeni és van már egy jól eltalált levélsablon, amit nem szeretnél újra megszerkeszteni).

Olyan helyzet is lehet, hogy találtál, vagy vásároltál az interneten neked tetsző e-mail sablont és szeretnéd felhasználni, az eszközök általában lehetővé teszik a kész levélsémák exportálását/importálását.

3. E-mail kampányok kezelése

Be van állítva a címlista, elkészültek a szegmensek és gyönyörű e-mailek várják, hogy indulhassanak. A kiküldés menedszelését, tesztelését, beállításait általában kampányoknak nevezik ezek a szofverek. Lássuk, mit tudnak:

Alapvető beállítások

A kiküldések időzítését tudjuk itt beállítani, illetve a küldőt, tárgyat, és itt tudjuk általában kiválasztani a küldendő e-mailt az előzőleg elmentett sablonokból.

PRO TIPP: amikor a levél tárgyát beállítod, érdemes az un. “Preview”-t is beállítani! Mobilnézetben a fogadó ezt a két sort látja az e-mail listában a tárgy alatt, ha ez vonzó és releváns, nagyobb eséllyel indulunk a levél megnyitásáért folytatott harcba!

A/B tesztek

Itt tudod beállítani az A/B tesztelését a leveleidnek. Profi e-mail marketinghez elengedhetetlen, hogy kísérletezz és mérj. Általában a levelek tárgyának, vagy tartalmának a módosításait lehet A/B tesztelni.

PRO TIPP: ha A/B tesztelsz, egyszerre csak 1 változót mérj, türelem! Ha mind a tárgya, mind a tartalmat módosítod a tesztelésre kijelölt kampányban, akkor nem fogod eldönteni, hogy melyik miatt teljesített jobban az egyik, vagy a másik!

Mérési paraméterek

Be tudod, sőt be kell állítanod a Google Analytics-ben történő mérésekhez szükséges paramétereket, ami később elengdehetetlen lesz a kampány kiértékeléséhez.

Ügyféllista

Természetesen itt tudod beállítani, hogy mely szegmenseknek szeretnéd küldeni az adott e-mailt. Profi eszközök, mint például a mienk azt is lehetővé teszi, hogy itt egyéb szűréseket is meg tudj adni, pl, hogy akinek a legutóbbi 5 kiküldése Soft bounce lett, azt most ne zaklassuk.

(Felmerül a kérdés, hogy akkor miért nem zárjuk kis a szegmensből az ilyen címeket? Esetleg azért, mert pl. szabadságon volt és betelt a postafiókja, de később még próbálkoznánk vele)

4. Eredmények mérése

A kampányok hatékonyságát mérni kell és az adatokból lehet döntést hozni. Az eszközök összeköthetőek a Google Analytics-el és a szokásos mérőszámokat ott is tudod elemezni, de a szoftver általában ennél jóval többet is kínál:

  • Kampányonként a megnyitások, kattintások számát alapvetően látnunk kell. Jobb eszközök ezt azzal is segítik, hogy ezt idővonalon is láthatod, így értékes infókat kapsz arról, hogy milyen időszakokban milyen e-maileket érdemes küldeni.
  • Izgalmas dolog, hogy a levélben található linkekre kattintás adataid is megnézhetjük, ennek haszna a linkek elhyezeésének optimalizálása.
  • A leiratkozó, soft és hard bounce adatokat is látnunk kell.
  • A megnyitókat/kattintókat eszköz típusonként is látjuk és a földrajzi elhelyezkedések szerint is.

5. Marketing automatizmus

A professzionális e-mail marketing csúcsa. Nagy terület, nem csak e-mail marketinggel, kapcsolódik össze, hanem sokkal több annál. Akár csak felszínesen is beszélni róla több poszt bejegyzés lenne, hiszen ilyen fogalmak fognak előkerülni:

  • Viselkedés alapú perszonalizáció a weboldalon
  • Előzményeknél függő, pontosan célzott push üzenetek akár mobilktelefonon is!
  • A látogató előzetes viselkedése alapján automatiksuan előálló promóciók, vagy dinamikus tartalmi elemek a webáruházakban.

Az e-mail marketinggel kapcsolatban jelenleg elegendő annyi, ha eszközöd tartalmaz automatizációs lehetőségeket. És lehetőleg egy vizuális tervezőeszközt, amivel alapvető automatizmusok kialakíthatóak, például: adott kampányod elindítása után adott idővel menjen egy második levél, de teljesen más azoknak akik az elsőt megnyitották és egészen más azoknak, akik kattintottak is. És a promóció végén egy automat mail egy kuponnal azoknak, akik vásároltak is a promóciós kampány ideje alatt.

6. Beilleszthető űrlapok

A beilleszthető űrlapok (pl feliratkozó formok) látszólag nem tartoznak az e-mail marketing szofverek hatókörébe, mégis fontos téma és a legtöbb jó eszköz támogatja is. Mit jelent ez pontosan és miért van rá szükség? Többféle helyzetben fordulhat elő, hogy szeretnél feliratkozókat gyűjteni. A feliratkozó űrlapokat természetesen a weboldaladon, vagy webshopodban kell elhelyezni, de egyrészt nem mindig egyszerű feladat (lehet, hogy programozó kell hozzá), másrészt utána össze kell kötnöd a levelező szofverrel, hogy a feliratkozók bekerüljenek a címlistába. Mennyivel egyszerűbb ezt abban a szofverben kezelni, ahol amúgy is kezeled az e-mailezést.

A profi eszközök legalább a következőket támogatják:

  • Űrlapok létrehozása, ugyanolyan könnyedén, mint a levélsablonokat: vizuálisan, néhány kattintással és tetszőleges design-al.
  • Az űrlapokat után néhány gombnyomással publiálni is tudjuk akár teljesen független domainen, de:
  • Lehetőségünk van egy egyszerű kis kódrészlet beilesztésével beitegárlni a weboldalunka, vagy webshopunkba! Ez semmilyen programozói tudást nem igényel. És még az az előnye is megvan, hogy később, ha az űrlapon módosítasz, az minden helyen, ahova beillesztetted, változni fog.
  • Természetesen az űrlapfeliratkozókat automatikusan külön szegmesbe tudod helyezni, azaz el tudod különíteni a “normál” címlistádtól, azaz az űrlapok teljesítménye remekül mérhető és utána célozhatóak a feliratkozók.

7. Landing oldalak

Hasonló a fenti témához, csak nem űrlapok, hanem komplett weboldalak hozhatóak létre néhány kattintással és helyezhetők el akár a webáruházadba. Nagyon jól tud ez jönni sok esetben:

Kiemelt, vagy nagyon fontos, esetleg drága termék esetében sokkal jobban (akár 2-3x jobban) tud konvertálni egy hajszálpontosan kialakított landoló oldal, mint a hagyományos termék adatlap.

Amikor valamilyen eseményt promózol, vagy valami időleges kampányod van, akkor is jól jön egy testreszabott landoló oldal.

Landing oldalak kialakítására vannak professzionális eszközök, de egy jó e-mail marketing képességei is bőven elegendőek. Pontosan úgy publikálhatóak és szerkeszthetőek ezek az oldalak, mint a beilleszthető űrlapok. Kényelmes még, hogy álltalában van egy halom sablon, amivel sokkal egyszerűbb elindulnod és testreszabnod.

8. SMS kampányok

Némely eszköz arra is lehetősget ad, hogy a kampányokból ne csak e-maileket, hanem SMS üzeneteket is lehessen küldeni. Az SMS üzenetek kampányokba szervezése ugyanúgy történik, mint ha e-mailt küldenél, azaz kihasználhatod az ügyféllista szegmentáció előnyeit.

9. Hab a tortán: támadás a Facebookon

Ez már tényleg a profi eszközök sajátja: az eszközből akár Facebook posztokat is indíthatsz, illetve eljuttathatod az üzeneted az ügyfeleid Messenger fiókjába.

10. Hogyan tovább?

  • Ha érdekel, mi hogyan segítjük ügyfeleinket e-mail marketingggel, jó jöhet ez a rövid bemutatkozás: E-mail marketing 2022
  • Készül még cikk egyrészt az email marketingben használt levelek hatékonyságnöveléséről, másrészt lesz egy elég átfogó körkép a legismertebb eszközök összehasonlításáról.
    És még sok más hasznos dolog. Ha érdekel, csatlakozz hozzánk és képbe kerülsz (promóciós e-maileket nemigen fogsz kapni tőlünk, bátran feliratkozhatsz).

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .