Napjainkban a hatékony marketingkommunikáció elengedhetetlen része, hogy vállalatként számos platformon jelen legyél. A marketing ma már nem korlátozódik kizárólag a reklámozásra, fontos, hogy fogyasztóiddal más módon és csatornákon is kapcsolatot teremts – akár YouTube videók formájában.
Ahogyan azt több kutatás is bizonyítja, az emberek többsége szívesebben néz meg valamilyen videót az őt érdeklő témában, minthogy elolvasson egy hosszabb blogbejegyzést. Az audiovizuális tartalom emellett lehetővé teszi, hogy az információátadás sokkal interaktívabb és ingergazdagabb módon történjen, megteremtve ezzel a pozitív befogadói élményt.
A hatékony kommunikációhoz azonban nem elegendő a minőségi tartalom, fontos szempont, hogy el is tudd érni célközönségedet. Cikkünkben most bemutatjuk azokat a fő YouTube SEO lépéseket, amelyeket alkalmazva te is eredményesen rangsorolhatod videóidat.
YouTube SEO 11 + 1 lépésben
A YouTube – hasonlóan a többi keresőmotorhoz – szeretné biztosítani a legjobb felhasználói élményt azáltal, hogy a keresés során olyan tartalmakat listáz, amelyek leginkább megfelelnek a felhasználói igényeknek és céloknak.
A YouTube SEO mintegy előfeltétele, hogy átfogóan ismerd az algoritmusok működését és azokat a szempontokat, amelyek mentén rangsorol a különböző tartalmak között. Nem kell megijedni, hiszen ebben a cikkben részletesen ismertetjük azokat a lépéseket, amelyeket betartva egyszerűen optimalizálhatod videóidat.
1. VÁLASSZ MEGFELELŐ KULCSSZAVAKAT!
Minden keresőoptimalizálás első és elengedhetetlen lépése, hogy kiválasztod azokat a kulcsszavakat és kifejezéseket, amelyek köré a tartalmadat építed.
Azt ajánljuk, hogy először készíts egy hosszú listát a potenciális kifejezésekkel és ötleteiddel (írj fel akár szinonimákat is), majd ezek közül válaszd ki a legmegfelelőbbet.
A megfelelő kulcsszó kiválasztásánál érdemes több szempontot is figyelembe venni, válaszolva a következő kérdésekre:
- miről szól a videóm, vagy az általam közzétenni kívánt tartalom,
- milyen kifejezések mentén keresnek rá a felhasználók a hasonló tartalmakra,
- milyen kulcsszavakat használnak versenytársaim,
- milyen erős a verseny egy-egy kifejezés körül.
A népszerű keresőkifejezések megtalálásában több eszköz is a rendelkezésedre áll.
Az egyik legkézenfekvőbb módszer, ha a YouTube ajánlását veszed figyelembe. Ehhez, kezdd el begépelni az adott kifejezést a platform keresőjébe, és a YouTube azonnal megjeleníti azokat a népszerű kombinációkat, amelyekre a felhasználók a leggyakrabban rákeresnek. Emellett találhatsz potenciális kifejezéseket a YouTube Analytics ’Elérés lapján’ is, amely listázza, hogy a felhasználók mely kifejezések mentén találtak rá és kattintottak videóidra.
Látható, hogy a felhasználók mely szókombinációkra keresnek rá az emberek leggyakrabban a ’youtube seo’ keresőszóval:

Érdemes figyelembe venni, hogy az egyes felhasználók nem kizárólag a platformon belülről érkezhetnek, hanem más keresőrendszereken – például a Google-on – keresztül is. Így ajánljuk az olyan kulcsszavak használatát, amelyekre rákeresve a Google videótalálatokat is megjelenít.
+ tipp: Ha egyelőre még kevés feliratkozóval, illetve alacsony nézettséggel rendelkezel, akkor válassz inkább olyan kifejezéseket, amelyek körül alacsony a verseny. (Az egyes kulcsszavak népszerűségéről a Google Kulcsszótervezőjében tájékozódhatsz.)
2. HASZNÁLD A KULCSSZAVAID A VIDEÓ FÁJL NEVÉBEN!
A YouTube SEO következő fontos alappillére, hogy a kiválasztott kulcsszót a tartalom egyes elemeiben külön-külön is megjelenítsd. Az egyik ilyen tartalmi elem a feltöltött videófájl neve.
Amikor a YouTube-ra videót töltesz fel, akkor lehetőséged van a fájl elnevezésére, illetve annak módosítására. Ugyan felesleges lépésnek tűnhet, azonban a YouTube ezt a szempontot is figyelembe veszi a tartalmak rangsorolásánál. Az algoritmusok már a fájl nevéből következtetnek a videó lehetséges tartalmára, így fontos, hogy már ebben a lépésben megjelenítsd a kiválasztott kulcsszavakat.
3. HASZNÁLD A KULCSSZAVAKAT A VIDEÓ CÍMÉBEN!
Egy jól megválasztott cím tulajdonképpen kettős funkciót lát el, hiszen hasznos információval szolgál a felhasználók, illetve a YouTube számára is.
A platform keresési eredményeinél a cím, illetve a thumbnail (indexkép) az, amellyel a felhasználó elsőként találkozik. Ezért fontos, hogy mindkettő érdekes és figyelemfelkeltő legyen, ösztönözve a felhasználót, hogy az adott videóra kattintson. További meghatározó szempont a cím esetében, hogy abból egyértelműen lehessen következtetni a videó tartalmára.
A YouTube a tartalmak rangsorolásánál a videók címét is figyelembe veszi, így annak mindenképp érdemes tartalmaznia a megfelelő kulcsszavakat.
4. OPTIMALIZÁLD A VIDEÓLEÍRÁSODAT!
A videóleírás a következő olyan tartalmi elem, amely segítségével értékes információkat adhatsz át a potenciális fogyasztóknak – például megadhatod miről szól a videó, de a weboldaladra irányuló linkeket is beszúrhatsz.
A YouTube a tartalmak rangsorolásánál az egyes videók leírását is átvizsgálja, emiatt lényeges, hogy az tartalmazza a kiválasztott keresőkulcsszót, illetve szóösszetételeket. A platform a találatoknál az egyes keresőszavakat félkövérrel emeli, segítve a felhasználók tájékozódását.
A videóleírás maximum 1000 karakter hosszúságú lehet, azonban a YouTube ennek csak az első 2-3 sorát jeleníti meg. Lényeges tehát, hogy az egyes kulcskifejezéseket már a leírás elején szerepeltesd.
+ tipp: Ügyelj arra, hogy a videóleírás természetes legyen, ne pedig kulcsszavak összefüggéstelen halmaza. Utóbbi ronthat a felhasználói élményen, illetve a YouTube spam-ként is megjelölheti.
5. HASZNÁLJ CÍMKÉKET!
A címkék (tags) használata ugyan nem játszik meghatározó szerepet a rangsorolásban, de segítséget nyújt abban, hogy a forgalmat a meghatározott címkével megjelölt tartalmakhoz irányítja.
A videóidhoz a címkéket manuálisan is hozzárendelheted a YouTube Alkotói Stúdióban. Továbbá – a megadott címkék alapján – a rendszer maga is automatikusan felajánlj népszerű kifejezéseket.
+ tipp: A kiválasztott kulcsszavakat a videókhoz címkeként is hozzárendelheted. Ekkor ügyelj arra, hogy kombináld a népszerű, illetve kevésbé népszerű kifejezéseket, így maximalizálva a forgalmat.
6. KATEGORIZÁLD A VIDEÓIDAT!
A címkék mellett a felhasználók kategóriák szerint is rákereshetnek az őket érdeklő tartalmakra. A forgalom szempontjából szintén fontos tényező lehet a videóid kategorizálása.
A kategorizálás során a YouTube a videóidat más hasonló tartalmakkal csoportosítja. Ez kifejezetten jól jön abban az esetben, ha a felhasználó nem a te videódra kattintott, de mivel egyazon kategóriába tartoztok, ezért a te tartalmadat is megjelenítheti az oldalsáv ajánlatai között.
A videóidhoz kategóriát feltöltésekor tudsz hozzárendelni, illetve később is megteheted a YouTube Stúdióban. Ügyelj arra, hogy a tartalom szempontjából releváns kategóriát válassz, máskülönben a sértheted a Google irányelveit és büntetésben részesülhetsz.
7. KÉSZÍTS SZEMÉLYRE SZABOTT THUMBNAIL-T!
A cím mellett a thumbnail (indexkép) az, amellyel a felhasználó elsőként találkozik a keresési eredményeket böngészve. A feltöltött képnek tehát szignifikáns szerepe van a kattintások és a megtekintések szempontjából.
A YouTube a tartalom feltöltésénél automatikusan felajánl thumbnail opciókat a videó képanyagából. Mi azonban arra bátorítunk, hogy használj valamilyen személyre szabott, saját készítésű képet, amely amellett, hogy megragadja a felhasználók figyelmét, információval szolgál a videó tartalmáról is.
Itt láthatóak a ’youtube seo’ kifejezésre adott első találatok személyre szabott thumbnail-jei:

+ tipp: A kép feltöltésénél figyelj a formátumra! A YouTube a 1280×720 pixeles, 2MB-nál nem nagyobb, .jpg, .gif, .bmp és .png formátumú képek használatát ajánlja. Ezeket betartva a thumbnail egységesen jól mutat majd bármely megtekintési (mobil, illetve asztali) módban.
8. HASZNÁLJ FELIRATOKAT!
Egy másik hatékony YouTube SEO stratégia lehet a feliratok használata, amely már közvetlenül hat az egyes tartalmak rangsorolására.
A feliratok használatával a YouTube számára voltaképpen láthatóvá tesszük a videó tartalmát, az abban elhangzottakat, így azt szintén fel tudja használni a rangsor kialakításánál. Lényeges tehát, hogy a legfontosabb kulcsszavak a videóban is elhangozzanak, illetve így a feliratokban is megjelenjenek.
Különbségek kell tenni felirat és zárt felirat között:
- a felirat azon felhasználók számára szolgál segítségként, akik nem értik az adott videóban használt nyelvet, azaz valamilyen más nyelven beszélnek,
- a zárt felirat (closed caption vagy cc) viszont a hallássérült felhasználókat érinti.
A feliratokat a videókhoz, azok feltöltésekor tudod hozzáadni a YouTube által támogatott fájlformátumokban. Ügyelj arra, hogy a fájl mindenképp tartalmazza a szöveget és azt az idő kódot, amely meghatározza az egyes szövegrészek időbeli megjelenését.
9. HASZNÁLJ INFÓKÁRTYÁKAT ÉS ZÁRÓKÉPERNYŐT!
Az infókártyák és a záróképernyő egyaránt meghatározó szerepet töltenek be a felhasználók interakciókra való ösztönzésében (például a feliratkozásban), valamint kiváló eszközei a forgalom valamilyen külső weboldalra történő átirányításának.
INFÓKÁRTYÁK
A YouTube szerint az infókártyák a videók kiegészítésére szolgáló ikonok, amelyek releváns információt közvetítenek a felhasználók számára. Emellett alapvető céljuk, hogy az interaktivitást lehetővé téve még élvezetesebbé tegyék a nézői élményt.
Az infókártyáknak hat típusát különböztetjük meg:
- csatornakártya – segítségével átirányíthatod a nézőidet a megadott YouTube-csatornára,
- adománykártya – használatával az adománygyűjtést ösztönözheted egy általad megadott non-profit szervezet számára,
- rajongói finanszírozás kártya – segítségével nézőid anyagilag támogathatnak a tartalomkészítésben,
- linkkártya – az ikonhoz kapcsolódó link átirányítja a forgalmat valamely külső weboldalra, webshopra,
- szavazókártya – használatával kérdést tehetsz fel a nézőidnek, akik a megadott válaszlehetőségekre szavazva fejthetik ki véleményüket,
- videó/lejátszási lista kártya – segítségével a felhasználókat átirányíthatod a YouTube-csatornádra feltöltött videóra vagy lejátszási listára.
+ tipp: Egyetlen videóhoz összesen öt infókártyát rendelhetsz hozzá, valamint ez a funkció nem elérhető a gyermekeknek szolgáltatott tartalmak esetén!
ZÁRÓKÉPERNYŐ
A záróképernyő az infókártyához hasonló funkciót tölt be, tehát valamilyen interakcióra ösztönzi a felhasználókat, illetve segítségével a nézők átirányíthatóak valamely külső weboldalra.
A különbség, hogy a záróképernyő – ahogyan az a nevéből is sejthető – minden esetben a videó végén jelenik meg. Emellett vizuálisan is kidolgozottabb, hiszen egy személyre szabott kép tartozik hozzá.
10. ADJ A VIDEÓIDHOZ HASHTAG-EKET!
Ahogyan minden social media felületen, úgy a YouTube-on is elterjedt a hashtag-ek használata, amely segítségével a felhasználók rákereshetnek a kifejezéshez tartozó tartalmakra.
A beállított hashtag-ek közvetlenül a videó címe fellett jelennek meg, azáltal könnyen észrevehetőek és kattinthatóak.
Azt ajánljuk, hogy a kiválasztott kulcsszavakat hashtag formájában is rendeld hozzá videóidhoz, illetve néhányat a leírásban is elhelyezhetsz.
+ tipp: Használj hashtag-ként a népszerűek mellett egyedi kifejezéseket is, hogy azokra kattintva a felhasználó eljusson az egyéb tartalmaidhoz. Érdemes lehet a márkanevet vagy a vállalat nevét is megjelölni.
11. KÉSZÍTS LEJÁTSZÁSI LISTÁT!
A YouTube-on a hasonló tartalmú videóidat lejátszási listákba rendezheted.
A lejátszási listák segítenek abban, hogy növeld a csatornád nézési idejét, amely szintén az egyik kulcsfaktor a YouTube rangsorolásában. Érdemes legalább 3-4 lejátszási listát készíteni, amelyek külön-külön 4-5 videót tartalmaznak.
11 + 1. HAGYJ EGY RÖGZÍTETT KOMMENTET A VIDEÓD ALATT!
Kommentelni a saját videód alá talán túlzásnak tűnhet, azonban egy nagyon hatékony stratégiai eszköz.
Egy jól megfogalmazott komment támogatja a felhasználókkal való kapcsolatépítést, emellett őket magukat is ösztönzi a nagyobb interaktivitásra. A nagyfokú aktivitás pedig a YouTube-nak azt az üzenetet közvetíti, hogy egy népszerű tartalomról van szó, amelyet érdemes előre sorolni a keresési eredményeknél.
Összefoglalva
Cikkünkben most 11 + 1 tipp formájában ismertettük a YouTube SEO fő, stratégiai jelentőségű lépéseit, amelyeket betartva bárki eredményesen javíthat videói rangsorolásán.
A fő lépések összefoglalva a következőek:
- Válaszd ki a megfelelő kulcsszavakat!
- Használd a kulcsszavakat a videófájl nevében!
- Használd a kulcsszavakat a videó címében!
- Optimalizáld a videóleírásodat!
- Használj címkéket!
- Kategorizáld a videóidat!
- Készíts személyre szabott thumbnail-t!
- Használj feliratokat!
- Használj infókártyákat és záróképernyőt!
- Adj a videóidhoz hashtag-eket!
- Készíts lejátszási listát!
- Hagyj egy rögzített kommentet a videód alatt!
Szeretnénk megjegyezni, hogy a felsoroltakon kívül még számos olyan tényező létezik, amelyeket a YouTube a rangsorolásnál figyelembe vesz, de amelyekre a cikkben külön már tértünk ki. Ilyen tényező lehet a videómegtekintés utáni feliratkozás vagy az átkattintási arány. A csatornateljesítmény értékelésénél tehát mindenképp javasoljuk a különböző mérőszámok és mutatók elemzését is.
Cikkünk a HubSpot ’YouTube SEO: How to Optimize Videos for YouTube Search’ című írását felhasználva készült.